2019-04-14 09:28Pressmeddelande

Guldfågeln informerar med anledning av SVT:s publicering 2019-04-14

Under söndagen 14 april publicerade SVT ett inslag där Guldfågelns vd Peter Andersson intervjuades om att tio kycklingar med generell hudrodnad påträffades i företagets anläggning i Mörbylånga under 2018. Guldfågeln ser mycket allvarligt på det inträffade och har sedan upptäckten gjort ett flertal åtgärder för att hindra en upprepning.

Under perioden mitten av april – början av juni 2018 noterade Livsmedelsverkets veterinärer kycklingar med generell hudrodnad. Detta hade uppstått efter att kycklingarna behandlats med varmvatten i samband med fjäderplockningen. I normala fall ska kycklingarna vara avblodade i detta skede, men för några kycklingar har där fortfarande funnits hjärtslag vid kontakten med vattnet, vilket gjort att huden rodnat. Vi vill dock betona att samtliga kycklingar har varit bedövade.

— Djuromsorg är högsta prioritet för oss på Guldfågeln och detta är något som helt enkelt inte får lov att hända. I det aktuella fallet har vår tekniska utrustning inte fungerat samtidigt som vi har brustit i inspektionen av kycklingarna i samband med avblodningen, säger Peter Anderson, vd på Guldfågeln.

Sedan upptäckten har företaget infört ett flertal förbättringar för att förhindra en upprepning. Bland annat har företaget investerat i ny teknisk utrustning samt även investerat i förbättrad belysning så att det blir lättare för personalen att visuellt inspektera kycklingarna i samband med avblodningen. Manuella kontrollstationer har byggts om, rutiner förstärkts och ytterligare utbildningsinsatser har genomförts. Sedan åtgärderna infördes har en ytterligare kyckling upptäckts vilket var i augusti 2018. Sammanlagt handlar det om tio kycklingar under perioden april-augusti 2018. Därefter har Guldfågeln inte haft några fler liknande fall.

— Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra vår djuromsorg och på många områden ställer vi krav som är utöver myndigheternas. Men oavsett processer, rutiner, resurser och kompetens så finns det alltid en risk att det uppstår misstag. Vid vår anläggning i Mörbylånga hanterar vi årligen cirka 25 miljoner kycklingar och för tio kycklingar har det tyvärr blivit fel. Men detta är naturligtvis tio fall för mycket och vi arbetar mycket hårt för att förhindra att det ska kunna hända igen, säger Peter Andersson.

Länsstyrelsen har i september 2018 informerat Guldfågeln om att de har avslutat ärendet men har även informerat företaget om att de kommer lämna in en åtalsanmälan. Den har ännu inte kommit Guldfågeln tillhanda, men när den gör det förhåller vi oss självklart till det.

För mer information, kontakta gärna Peter Anderson, vd på Guldfågeln, på telefonnummer 0485-495 00.

Om Om Guldfågeln

Guldfågeln AB är ett av Sveriges ledande företag när det gäller svenskproducerad kyckling av högsta kvalitet. Vi har tillverkning i Mörbylånga på södra Öland och i Falkenberg. Guldfågeln är ett familjeföretag som ägs av familjen Håkansson och tillhör Blentagruppen som ligger i Skåne. Där ingår även Ingelsta Kalkon och Lantfågel. Företaget grundades 1975. I Mörbylånga har vi idag ca 450 anställda och i Falkenberg arbetar ca 100 personer med att producera Guldfågelns produkter. Vi omsätter ca 1,5 mdr. Redan från början bestämde vi oss för att enbart satsa på högsta kvalitet och att se till att vi har full kontroll över hela uppfödningen. Det betyder att Guldfågelns kycklingar är garanterat svenska. De är kläckta i koncernens eget kläckeri i Skåne, därefter föds kycklingen upp hos särskilt utvalda uppfödare i Småland, Blekinge, Skåne och Halland. Slakten av kycklingarna sker antingen på vårt slakteri i Mörbylånga eller i Falkenberg, där de också förädlas och levereras ut till våra kunder. Guldfågeln har ett väl utvecklat djuromsorgsprogram. Vi har stora uppvärmda stallar där kycklingen får gå fritt på kutterspån och har fri tillgång till foder och vatten. Eftersom våra uppfödare finns i närheten har vi inga långa djurtransporter. Vi är medlemmar i branschorganisationen Svensk Fågel vilket du kan läsa mer om under Svensk kyckling. Kycklingkonsumtionen har en mycket positiv trend i Sverige och har under en 10-års period mer än fördubblats i Sverige. Guldfågeln har idag ett brett sortiment på både Dagligvaruhandeln och Restaurang & Storhushåll. Vi är marknadsledare på ätklara kycklingprodukter och arbetar för att vidareutveckla färsk och färdigmarinerad kyckling. Vår affärsidé lyder: Guldfågeln ska förse konsumenterna med välsmakande produkter & idéer baserade på svensk kyckling, som förenklar måltiderna. Vi på Guldfågeln kan garantera dig som kund att våra kycklingar är uppfödda på ett etiskt sätt, samtidigt som de smakar saftigt och gott och är av högsta kvalitet. Tillsammans med våra unika recept innebär det att vi kan erbjuda dig det bästa av ”Den Svenska Kycklingen”.